keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Kulttuurieroja

Tästä tulee nyt kerrankin ihan oikea ja asiallinen blogiteksti. No ainakin melkein. Huomasin nimittäin näin pääsiäisen alla jännän kulttuurieron: virpominen, trulliperinne sekä kokon polttaminen.

En ihan oikeasti tiennyt, että Pohjanmaalla poltetaan pääsiäiskokkoja! Kun luin asiasta eräästä paikallislehdestä niin olin vähän aikaa ihan ihmeissäni. Eikös kokkoja polteta juhannuksena?
Kun asiaa hieman selvittelin, niin kävi ilmi, että kokoilla on alunperin ollu tarkotus karkottaa noitia ja muita pahoja henkiä, koska uskottiin, että sinä aikana kun Jeesus oli kuolleena Jumalan suojeleva vaikutus oli pienimmillään. (Lähteenä käytin muuten wikipediaa, jou).

Mut hirveän mielenkiintosta!

Mielenkiintosta on myös virpominen ja trulliperinne -puhumattakaan näiden kahden järjettömästä yhdistämisestä. Kun ortodoksinen, itäsuomalainen virpominen on onnen ja terveyden toivottamista, pohjalaiset trullit liittyvät enemmänkin kiroamiseen ja kateuteen. Siis alunperin.

Njoo, myönnetään, että onhan lapsista varmaan hauska saada pukeutua, mutta miusta nää kaks asiaa on kuitenki vaan nii räikeesti toisilleen vastakkaisia että ei oikein toimi. Miks nää kaks perinnettä on pitäny yhdistää? 
Sit mietin sitäkin, että kuinka monet ihmiset tästä tietää? En miekään vielä vähän aikaa sitten tienny...

Aluksi en muistanut muuten sitäkään, että kun Itä-Suomessa virpojat virpoo palmusunnuntaisin, Pohjanmaalla noidat kiertelee vasta pääsiäisenä (pääsiäislauantaina?). Tämän huomasin kun keskustelin erään pohjalaisen kaverin kanssa joskus viikkoja sitten.

Mutta tämmöstä jännää tällä kertaa.
Hassua mitä kaikkee sitä alkaa miettiä kun pitäis kerrata kokeeseen.

4 kommenttia:

  1. Nää on jännittäviä juttuja. Mutta kyllä tuolla meillä Keski-Suomessaki kokkoa on aina poltettu, vaikka virpomaan mennäänki palmusunnuntaina :) Ja sitte taas trulli-perinne oli minun lapsuudessa ainakin kovasti hengissä yhellä kylällä. Mutta se oli semmosta, että käytiin kiusaamassa tai pelottelemassa naapureita ilman mittään noitakamppeita. Ja sitte tietenki yritettiin vahtia sitä omaa pihaa ja taloa yön yli, ettei kukaan tuu trullimaan. Muistan, että jahdattiin kaverin naapureita ja käveltiin ympäri kylänraittia keskellä yötä. Yhesti oon siis vaan ollu trullivahissa pääsiäislauantaina, mutta ai vitsi se oli jännää! Meillä kotona tai meijän kylällä semmosta ei harrastettu. Niin saattaa nuo perinteet erota ihan lähialueillakin toisistaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin mielenkiintosta! Keskisuomalaisista nyt vois tietysti sanoo silleen kauniisti että ne on vähän semmosia sekasikiöitä. Perinteisiin sekottuu länsisuomalaista ja itäsuomalaista helposti. :D Ja tuo muuten käykin enemmän järkeen, että vahditaan niitä trullojoita, ku että annettas niiden tulla noin vaan ovelle kerjäämään namuja. Kiitos kun valaisit asiaa taas vähän lisää. ;)

      Poista
  2. Pohjalaiset on omituista kansaa :D Mutta tuo yhdistäminen ei ole outoa. Pääsiäinen kun muutenkin on kovin uusi asia, kiitos kristinusko. Moni muukin tapa on yhdistetty "sopimaan paremmin" kristilliseen kaavaan. Joistakin tavoista yritettiin päästä eroonkin tai muuttaa niitä radikaalistikin, mutta ei rahvasta nyt ihan kaikkeen pystytty pakottamaan ja luopumaan ;) Pohjalaiset pitivät päänsä, mutta ne onkin niin mahottoman jääräpäisiä (on huomattu xD).

    -Hanna-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta eihän trullaaminen ole kovin kristillinen perinne? Ja kun virpominen taas on ortodoksien juttu nii en siltikään ymmärrä kuka on ajatellu että ne sopii hyvin yhteen. :D Tai no joo, kun wikipediaan taas eksyy nii saa tietää, että siinä on pohjalla se idea, että se sopis paremmin semmoseen pohjoismaiseen kaavaan jossa lapset "piiskaa" keväällä vanhmepiaan jollain vitsoilla ja pukeutuu ämmiks. :D Ei siltikään mitään ideaa että täällä on pitäny matkia. Mutta pääsiäiskokko on kyllä hieno perinne.

      Poista